Performance Marketing – 2 λόγοι που οι εταιρίες αποτυγχάνουν να το υλοποιήσουν
Χωρίς αμφιβολία, τα digital media κυριαρχούν στη σημερινή εποχή.
Από τη στιγμή που ξυπνάμε το πρωί, μέχρι το βράδυ, όλοι μας βρισκόμαστε μέσα σε να ψηφιακό κόσμο και χρησιμοποιούμε τεχνολογίες και εφαρμογές για κάθε ανάγκη όπως αγορές, ενημέρωση, επικοινωνία, αναζήτηση πληροφοριών και τόσα άλλα.
Οι επιχειρήσεις βλέποντας την αυξανόμενη χρήση αυτών των τεχνολογιών από το κοινό και την στροφή του από τα παραδοσιακά μέσα στα ψηφιακά άρχισαν να επενδύουν και να αναπτύσσουν την παρουσία τους στα μέσα αυτά με στόχο να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό των Ελληνικών Επιχειρήσεων του 2023, το 94% των επιχειρήσεων έχουν ιστοσελίδα, το 81% χρησιμοποιεί μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το 51% κινητές εφαρμογές.
Παρά το γεγονός ότι όλο και πιο πολλές εταιρείες έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν αυτά τα εργαλεία και επενδύουν όλο και περισσότερο στο Digital Marketing για να προσελκύσουν πελάτες, αρκετές τους αποτυγχάνουν στο να μετρήσουν σωστά την απόδοση και την αποτελεσματικότητα αυτών των προσπαθειών.
Αυτός ακριβώς είναι και ο ρόλος του Performance Μarketing. Δηλαδή η αξιολόγηση της «σχέσης μεταξύ δραστηριοτήτων μάρκετινγκ και επιχειρηματικής απόδοσης».
Οι κύριοι λόγοι που αποτυγχάνουν σε αυτό τον τομέα είναι είτε διότι η αντίληψη τους για το Digital Marketing είναι περιορισμένη είτε διότι δεν διαθέτουν τεχνογνωσία και στελέχη ικανά να το κάνουν.
Όσες από αυτές ανήκουν στην πρώτη κατηγορία (περιορισμένη αντίληψη) αρκούνται μόνο στη χρήση των ψηφιακών μέσων θεωρώντας ότι έτσι εφαρμόζουν Digital Marketing , χάνοντας την μεγάλη εικόνα και δεν επενδύουν στην ανάλυση και βελτιστοποίηση των ενεργειών. Με απλά λόγια, επειδή κάνω post στα social media ή επειδή τρέχω καμπάνιες google θεωρώ ότι είναι αρκετό.
Στις μέρες μας, το Digital Marketing έχει να κάνει όλο και περισσότερο με την συμπεριφορά του χρήστη και τον τρόπο που αλληλοεπιδρά με μια επιχείρηση και όχι απλά με ποιο μέσο ο χρήστης κάνει μια αγορά ή τον τρόπο που η επιχείρηση βρίσκει τον πελάτη.
Θα πρέπει λοιπόν να επαναπροσδιορίσουμε το digital marketing μέσα από το μοντέλο των 5D.
- Digital devices: όπως smartphones, tablets και υπολογιστές.
- Digital platforms: Ως τέτοια μέσα μπορεί να είναι εφαρμογές και προγράμματα περιήγησης από μεγάλες πλατφόρμες, όπως η Google, το Facebook, YouTube και άλλες πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων.
- Digital media (ψηφιακά μέσα): τα διάφορα μέσα επικοινωνίας που χρησιμοποιεί μια επιχείρηση όπως όπως η διαφήμιση, emails κ.α.
- Digital data: Όταν ένας χρήστης αλληλεπιδρά με μια επιχείρηση, αυτή συλλέγει δεδομένα που βοηθούν την εταιρεία να αναπτυχθεί, να εξελιχθεί ή να προσφέρει νέα προϊόντα και υπηρεσίες στον πελάτη.
- Digital technology: Oι συνεχώς νέες αναπτυσσόμενες τεχνολογίες που βοηθούνε τις επιχειρήσεις να έρθουν σε επαφή με τους πελάτες (όπως ΑΙ assistant) και να τους καταλάβουνε καλυτέρα ώστε να μπορούν να τους παρέχουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες.
Tα data και ο τρόπος που τα αξιοποιούμε είναι ένα βασικό κομμάτι που συμπεριλαμβάνεται στην κατανόηση του digital marketing και σαφώς χρειάζεται μια αναθεώρηση από την πλευρά τους σχετικά με το πως το χρησιμοποιούνε και πως εξελίσσετε.
Από την άλλη πλευρά, οι εταιρίες ανήκουν στην δεύτερη κατηγορία (έλλειψη σε τεχνογνωσία και στελέχη) έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα των δεδομένων και τη αξιοποίησής τους αλλά αποτυγχάνουν καθώς η αξιοποίηση τους απαιτεί γνώσεις και δεξιότητες τις οποίες δεν έχουν αναπτύξει σε ικανοποιητικό βαθμό.
Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ από την Deloitte (2023) σχετικά με την ύπαρξη στελεχών με δεξιότητες για τεχνολογίες αιχμής (data analytics ή γνώσεις σε πλατφόρμες και τεχνολογίες AI) έδειξε ότι:
12,5% δεν έχει καθόλου
26,8% διαθέτει μόνο 1-3% του προσωπικού
26,8% διαθέτει 3-5% του προσωπικού
Σε αντίστοιχη έρευνα της Adobe σε παγκόσμιο επίπεδο, το 56% των στελεχών του μάρκετινγκ στην B2B αγορά δηλώνουν πως δεν διαθέτουν γνώσεις για αναλύσεις δεδομένων για να μπορέσουν να παράγουν κατάλληλες πληροφορίες και συμπεράσματα πληροφορίες .
Το να στηρίζεται μια επιχείρηση σε δεδομένα -data driven- σύντομα δεν θα είναι αρκετό. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα το έχουν οι εταιρίες που θα στηρίζονται σε πληροφορίες και στοιχεία που παράγουν τα δεδομένα και actions -insights driven.
Αυτό σημαίνει πως δεν πρέπει να συλλέγουμε data απλά για να έχουμε στοιχεία (data for data) αλλά να μπορούμε να τα αναλύουμε να τα συνδυάζουμε και να μας οδηγούνε σε αποφάσεις.
Στην σημερινή εποχή κάθε εταιρία που θέλει να μείνει ανταγωνιστική και να κερδίσει έδαφος σε ένα έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον οφείλει να αναπτύξει τρόπους και στρατηγικές που θα μπορούν να συνδέουν τα αποτελέσματα των ενεργειών με τους πόρους που διαθέτουνε σε αυτές. Εάν συνεχίσουνε να αγνοούνε τα δεδομένα και εξακολουθούν να γυρίζουν την πλάτη στις μετρήσεις και data driven strategies η εποχή θα τους ξεπεράσει και σύντομα θα βγούνε από τον χάρτη.
Eσύ πόσο σωστά αξιοποιείς θα data του για την βελτιστοποίηση των ενεργειών Marketing;