Στον τομέα των πωλήσεων, η οπτικοποίηση δεδομένων μέσω πινάκων ελέγχου (dashboards) αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για τη λήψη ενημερωμένων και στρατηγικών αποφάσεων. Οι πίνακες ελέγχου βοηθούν τις επιχειρήσεις να παρακολουθούν κρίσιμους δείκτες και να έχουν μια συνολική εικόνα της απόδοσης των πωλήσεων. Ακολουθούν οι κύριες συνιστώσες και τα οφέλη των πινάκων ελέγχου για την απόδοση των πωλήσεων:
Πηγές Δεδομένων και Εφαρμογή των Πινάκων Ελέγχου Η δημιουργία ενός πίνακα ελέγχου απαιτεί την ενσωμάτωση δεδομένων από πολλαπλές πηγές, όπως CRM, πλατφόρμες ανάλυσης και εργαλεία marketing. Η οργάνωση αυτών των δεδομένων σε έναν πίνακα ελέγχου μπορεί να είναι η ιδανική αφετηρία για τις ομάδες που ξεκινούν να εφαρμόζουν data-driven στρατηγικές. Για επιχειρήσεις που δεν έχουν ακόμα ενσωματώσει πίνακες ελέγχου, η επένδυση σε εργαλεία όπως το Power BI και το Tableau είναι ένα καλό πρώτο βήμα.
Συμπέρασμα: Οι πίνακες ελέγχου δίνουν τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να παρακολουθούν σε βάθος την απόδοση πωλήσεων και να λαμβάνουν αποφάσεις βάσει δεδομένων. Με την εφαρμογή ενός αποτελεσματικού πίνακα ελέγχου, οι ομάδες πωλήσεων μπορούν να εντοπίσουν άμεσα ευκαιρίες, να βελτιστοποιήσουν την απόδοσή τους και να επιτύχουν μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
Χωρίς αμφιβολία, τα digital media κυριαρχούν στη σημερινή εποχή.
Από τη στιγμή που ξυπνάμε το πρωί, μέχρι το βράδυ, όλοι μας βρισκόμαστε μέσα σε να ψηφιακό κόσμο και χρησιμοποιούμε τεχνολογίες και εφαρμογές για κάθε ανάγκη όπως αγορές, ενημέρωση, επικοινωνία, αναζήτηση πληροφοριών και τόσα άλλα.
Οι επιχειρήσεις βλέποντας την αυξανόμενη χρήση αυτών των τεχνολογιών από το κοινό και την στροφή του από τα παραδοσιακά μέσα στα ψηφιακά άρχισαν να επενδύουν και να αναπτύσσουν την παρουσία τους στα μέσα αυτά με στόχο να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό των Ελληνικών Επιχειρήσεων του 2023, το 94% των επιχειρήσεων έχουν ιστοσελίδα, το 81% χρησιμοποιεί μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το 51% κινητές εφαρμογές.
Παρά το γεγονός ότι όλο και πιο πολλές εταιρείες έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν αυτά τα εργαλεία και επενδύουν όλο και περισσότερο στο Digital Marketing για να προσελκύσουν πελάτες, αρκετές τους αποτυγχάνουν στο να μετρήσουν σωστά την απόδοση και την αποτελεσματικότητα αυτών των προσπαθειών.
Αυτός ακριβώς είναι και ο ρόλος του Performance Μarketing. Δηλαδή η αξιολόγηση της «σχέσης μεταξύ δραστηριοτήτων μάρκετινγκ και επιχειρηματικής απόδοσης».
Οι κύριοι λόγοι που αποτυγχάνουν σε αυτό τον τομέα είναι είτε διότι η αντίληψη τους για το Digital Marketing είναι περιορισμένη είτε διότι δεν διαθέτουν τεχνογνωσία και στελέχη ικανά να το κάνουν.
Όσες από αυτές ανήκουν στην πρώτη κατηγορία (περιορισμένη αντίληψη) αρκούνται μόνο στη χρήση των ψηφιακών μέσων θεωρώντας ότι έτσι εφαρμόζουν Digital Marketing , χάνοντας την μεγάλη εικόνα και δεν επενδύουν στην ανάλυση και βελτιστοποίηση των ενεργειών. Με απλά λόγια, επειδή κάνω post στα social media ή επειδή τρέχω καμπάνιες google θεωρώ ότι είναι αρκετό.
Στις μέρες μας, το Digital Marketing έχει να κάνει όλο και περισσότερο με την συμπεριφορά του χρήστη και τον τρόπο που αλληλοεπιδρά με μια επιχείρηση και όχι απλά με ποιο μέσο ο χρήστης κάνει μια αγορά ή τον τρόπο που η επιχείρηση βρίσκει τον πελάτη.
Θα πρέπει λοιπόν να επαναπροσδιορίσουμε το digital marketing μέσα από το μοντέλο των 5D.
Tα data και ο τρόπος που τα αξιοποιούμε είναι ένα βασικό κομμάτι που συμπεριλαμβάνεται στην κατανόηση του digital marketing και σαφώς χρειάζεται μια αναθεώρηση από την πλευρά τους σχετικά με το πως το χρησιμοποιούνε και πως εξελίσσετε.
Από την άλλη πλευρά, οι εταιρίες ανήκουν στην δεύτερη κατηγορία (έλλειψη σε τεχνογνωσία και στελέχη) έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα των δεδομένων και τη αξιοποίησής τους αλλά αποτυγχάνουν καθώς η αξιοποίηση τους απαιτεί γνώσεις και δεξιότητες τις οποίες δεν έχουν αναπτύξει σε ικανοποιητικό βαθμό.
Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ από την Deloitte (2023) σχετικά με την ύπαρξη στελεχών με δεξιότητες για τεχνολογίες αιχμής (data analytics ή γνώσεις σε πλατφόρμες και τεχνολογίες AI) έδειξε ότι:
12,5% δεν έχει καθόλου
26,8% διαθέτει μόνο 1-3% του προσωπικού
26,8% διαθέτει 3-5% του προσωπικού
Σε αντίστοιχη έρευνα της Adobe σε παγκόσμιο επίπεδο, το 56% των στελεχών του μάρκετινγκ στην B2B αγορά δηλώνουν πως δεν διαθέτουν γνώσεις για αναλύσεις δεδομένων για να μπορέσουν να παράγουν κατάλληλες πληροφορίες και συμπεράσματα πληροφορίες .
Το να στηρίζεται μια επιχείρηση σε δεδομένα -data driven- σύντομα δεν θα είναι αρκετό. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα το έχουν οι εταιρίες που θα στηρίζονται σε πληροφορίες και στοιχεία που παράγουν τα δεδομένα και actions -insights driven.
Αυτό σημαίνει πως δεν πρέπει να συλλέγουμε data απλά για να έχουμε στοιχεία (data for data) αλλά να μπορούμε να τα αναλύουμε να τα συνδυάζουμε και να μας οδηγούνε σε αποφάσεις.
Στην σημερινή εποχή κάθε εταιρία που θέλει να μείνει ανταγωνιστική και να κερδίσει έδαφος σε ένα έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον οφείλει να αναπτύξει τρόπους και στρατηγικές που θα μπορούν να συνδέουν τα αποτελέσματα των ενεργειών με τους πόρους που διαθέτουνε σε αυτές. Εάν συνεχίσουνε να αγνοούνε τα δεδομένα και εξακολουθούν να γυρίζουν την πλάτη στις μετρήσεις και data driven strategies η εποχή θα τους ξεπεράσει και σύντομα θα βγούνε από τον χάρτη.
Eσύ πόσο σωστά αξιοποιείς θα data του για την βελτιστοποίηση των ενεργειών Marketing;
Με τον όρο SEO (Search Engine Optimization) αναφερόμαστε στη διαδικασία βελτίωσης της προβολής ενός ιστότοπου ή μιας ιστοσελίδας στα οργανικά αποτελέσματα σε μια μηχανή αναζήτησης όπως η Google.
Η βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης (SEO) είναι μια θεμελιώδης πτυχή της διαδικτυακής μας επιτυχίας. Γιατί; Επειδή πολύ απλά οδηγεί σε οργανική (δωρεάν) επισκεψιμότητα στο site μας και ενισχύει την online προβολή.
Στο σημερινό ψηφιακό τοπίο, που ανταγωνισμός στο digital περιβάλλον γίνεται όλο και είναι έντονος, η ανάγκη για μια ισχυρή στρατηγικής SEO είναι ζωτικής σημασίας για όλους είτε είναι ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων, ιδιοκτήτες shops, bloggers ή οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση
Η κατανόηση του τι είναι πραγματικά το SEO και γιατί είναι βασική στρατηγική του digital marketing από τότε που ξεκίνησε η Google το 1998, είναι ο θεμέλιος λίθος για τη δημιουργία ενός ισχυρού και επιτυχημένου ιστότοπου που αποφέρει έσοδα για την επιχείρησή σας.
Όσο περισσότερο επενδύετε στο SEO κάθε μήνα, τόσο περισσότερα αποτελέσματα θα βλέπετε.
Η κατανόηση του SEO απαιτεί πρώτα απ’ όλα την κατανόηση του τι προσπαθούν να κάνουν οι μηχανές αναζήτησης για εμάς. Από την άποψη του τελικού χρήστη, ο πρωταρχικός τους στόχος είναι να αντιστοιχίσουν την πρόθεση (αναζήτηση) του χρήστη με υψηλής ποιότητας, σχετικό περιεχόμενο.
Για να παραδώσουν ακριβή αποτελέσματα, οι μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούν πολύπλοκους αλγόριθμους για να ευρετηριάσουν και να ταξινομήσουν όλο το περιεχόμενο που συναντούν. Σύμφωνα με αυτή την διαδικασία ταξινόμησης προβάλουν στα αποτελέσματα που βλέπουμε, όλα τα site που αντιλαμβάνεται πως απαντούν με σχετικό αποτέλεσμα στις αναζητήσεις των χρηστών.
Αυτοί οι αλγόριθμοι συχνά αλλάζουν και ίσως δεν είναι πλήρως γνωστοί σε εμάς, αλλά γνωρίζουμε τις βασικές αρχές που χρησιμοποιούν. Έτσι παρακάτω θα μιλήσουμε για του 4 βασικούς πυλώνες του seo και τι πρέπει να κάνουμε για να τους επηρεάσουμε θετικά
Οι 4 πυλώνες του SEO:
Το τεχνικό SEO εστιάζει στη βελτιστοποίηση των τεχνικών πτυχών του site σας για τη βελτίωση της απόδοσής του και τη δυνατότητα ανίχνευσης του από τις μηχανές αναζήτησης. Πρόκειται για τη βελτιστοποίηση της υποδομής του ιστότοπού σας, έτσι ώστε οι ανιχνευτές μηχανών αναζήτησης να έχουν εύκολη πρόσβαση και να ευρετηριάσουν ( indexing) τον ιστότοπό σας.
Ονομάζεται τεχνικό SEO επειδή ασχολείται μόνο με το backend. Οι άνθρωποι δεν θα δουν τι κάνετε για το τεχνικό SEO σας, αλλά οι μηχανές αναζήτησης σίγουρα θα εκτιμήσουν τις προσπάθειές σας.
Ταχύτητα του site και performance optimization:
Βελτιστοποίηση του χρόνου που φορτώσει το site μας (loading speed), ελαχιστοποίηση του χρόνου απόκρισης του server και βελτιστοποίηση του κώδικα για να διασφαλιστεί μια γρήγορη και απρόσκοπτη εμπειρία χρήστη.
Φιλικότητα προς τα κινητά και responsive design:
Διασφαλίστε ότι ο ιστότοπός σας είναι πλήρως βελτιστοποιημένος για κινητές συσκευές και προσφέρει μια αποκριτική σχεδίαση που προσαρμόζεται σε διαφορετικά μεγέθη οθόνης.
Δομή ιστότοπου και XML sitemap:
Οργάνωση της δομής του ιστότοπού σας με λογικό τρόπο και δημιουργία XML sitemap για να βοηθήσετε τις μηχανές αναζήτησης να κατανοήσουν και να ανιχνεύσουν τον ιστότοπό σας πιο αποτελεσματικά.
Robots.txt και canonicalization:
Εφαρμογή αρχείου robots.txt για την σωστή καθοδήγηση των μηχανών αναζήτησης και χρήση canonical tags για την αποφυγή προβλημάτων διπλού περιεχομένου.
HTTPS και ασφάλεια ιστοτόπου:
Ασφάλιση του ιστότοπού σας με κρυπτογράφηση HTTPS για την προστασία των δεδομένων των χρηστών και τη βελτίωση της αξιοπιστίας τόσο προς τους επισκέπτες όσο και προς τις μηχανές αναζήτησης.
To On-page seo ασχολείται με βελτιστοποιήσεις που πρέπει να κάνουμε απευθείας στον ιστότοπό μας.
Έρευνα και ανάλυση λέξεων-κλειδιών: Έρευνα και επιλογή σχετικών λέξεων-κλειδιών που ευθυγραμμίζονται με τα ερωτήματα αναζήτησης του κοινού-στόχου σας.
Βελτιστοποίηση Meta tags: Δημιουργία κατάλληλων τίτλων, περιγραφών και επικεφαλίδων στις σελίδες του site σας που αντιπροσωπεύουν με ακρίβεια το περιεχόμενό σας και ενσωματώνουν λέξεις-κλειδιά.
Δομή και μορφοποίηση URL: Δημιουργία καθαρών και περιγραφικών διευθύνσεων URL που είναι εύκολα κατανοητές τόσο από τους χρήστες όσο και από τις μηχανές αναζήτησης.
Internal linking και σωστή αρχιτεκτονική δομή του site Δημιουργία μιας λογικής και φιλικής προς το χρήστη δομής ιστότοπου, με καλά δομημένους εσωτερικούς συνδέσμους (Internal linking ) που βελτιώνουν την πλοήγηση και κατανέμουν την εξουσία σε ολόκληρο τον ιστότοπό σας.
Βελτιστοποίηση περιεχομένου: Ανάπτυξη υψηλής ποιότητας, πλούσιου σε λέξεις-κλειδιά περιεχομένου που είναι ελκυστικό, ευανάγνωστο, καλά μορφοποιημένο και παρέχει αξία στο κοινό σας.
Βελτιστοποίηση εικόνων: Βελτιστοποίηση των εικόνων του site μειώνοντας τα μεγέθη αρχείων, χρησιμοποιώντας περιγραφικά ονόματα αρχείων και προσθέτοντας σχετικό alt text για τη βελτίωση της προσβασιμότητας και της κατανόησης τους από τις μηχανές αναζήτησης.
Το Εκτός site SEO περιλαμβάνει εργασίες που εστιάζει σε παράγοντες εκτός του ιστότοπού σας που επηρεάζουν την κατάταξη στις μηχανές αναζήτησής σας.
Σκεφτείτε τα εξής:
Δημιουργία συνδέσμων (Link Building) και απόκτηση backlinks:
Απόκτηση υψηλής ποιότητας backlinks από αξιόπιστους ισότοπους για την επίδειξη εξουσίας και αξιοπιστίας στις μηχανές αναζήτησης.
Online directories
Καταχώριση της επιχείρησής σας σε σχετικούς διαδικτυακούς καταλόγους (Online directories) για τη βελτίωση της ορατότητας της τοπικής της επιχείρηση σας.
blogging and influencers
Συνεργασία με influencers που ταιριάζουν στην επιχείρηση σας και συνεργασία με blogs
Social media
Δημιουργία ισχυρής παρουσίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και δημιουργία περιεχομένου που θα ενθαρρύνουν τους χρήστες σε επίσκεψη στο site σας και γενικότερα το engagement, για να βελτιώσετε την προβολή σας στο διαδίκτυο
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες κατάταξης που λαμβάνει υπόψη η Google κατά την κατάταξη ενός ιστότοπου. Δεν έχει σημασία αν έχετε τον ταχύτερο ιστότοπο ή την καλύτερη δομή ιστότοπου. Εάν οι χρήστες δεν μπορούν να βρουν αυτό που αναζητούν στον ιστότοπό σας, θα φύγουν.
Aπό τη άλλη αν παρέχετε στους επισκέπτες τις απαντήσεις που αναζητούν, θα παραμείνουν. Μπορεί ακόμη και να περιηγηθούν σε άλλες σελίδες, να επισκεφτούν ξανά τον ιστότοπό σας ή ακόμα και να ολοκληρώσουν μια αγορά. Αυτά είναι σήματα που λένε στους αλγόριθμους της Google ότι ο ιστότοπός σας είναι χρήσιμος στους χρήστες του. Με άλλα λόγια: θα μπορούσατε να πάρετε μια ώθηση στην κατάταξη της Google από το να έχετε καλό περιεχόμενο.
Δημιουργήστε υψηλής ποιότητας, πολύτιμο περιεχόμενο: Εστιάστε στη δημιουργία ενημερωτικού, ελκυστικού και μοναδικού περιεχομένου που έχει απήχηση στο κοινό-στόχο σας και προσφέρει αξία.
Ενσωματώστε απρόσκοπτα σχετικές λέξεις-κλειδιά στο περιεχόμενό σας για να βελτιώσετε την ορατότητά του στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης, διατηρώντας παράλληλα την αναγνωσιμότητα και την εμπειρία χρήστη.
ενσωματώστε στο περιεχόμενο των σελίδων σας εικόνες, βίντεο και φροντίστε ώστε οι σελίδες σας είναι δυναμικές και οπτικά ελκυστικές.
Δημιουργία κατάλληλων τίτλων και meta descrription: Δημιουργήστε σωστούς τίτλους τίτλους και description που αντιπροσωπεύουν με ακρίβεια το περιεχόμενό σας και παρακινούν τους χρήστες να κάνουν κλικ στον ιστότοπό σας.
Σίγουρα ξέρεις τι είναι το SEO και η σπουδαιότητα του!
Αναφερόμαστε λοιπόν σε μεθόδους βελτιστοποίησης του περιεχομένου σας για τις μηχανές αναζήτησης.
Ο στόχος είναι να το βοηθήσετε να κατατάσσεται υψηλότερα από το περιεχόμενο από άλλους ιστότοπους που στοχεύουν τους ίδιους όρους αναζήτησης.
Σιγουρά το SEO είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως αναφέραμε και σχετικά στο άρθρο για τους 4 πυλώνες του SEO.
Εδώ θα εστιάσουμε σε ένα “μυστικό όπλο” το SEO copywriting .
Ένα από τα βασικά εργαλεία του SEO ιστοσελίδων είναι η κειμενογραφία, η συγγραφή ποιοτικών και πρωτότυπων κειμένων που περιλαμβάνουν σε καίρια σημεία τις επιλεγμένες για το SEO λέξεις-κλειδιά που ανέκαθεν αποτελούσε τον βασικότερο παράγοντα κατάταξης ιστοσελίδων στις μηχανές αναζήτησης.
Το SEO copywriting είναι κάτι περισσότερο από το να γεμίζεις ένα άρθρο γεμάτο στοχευμένες λέξεις-κλειδιά και φράσεις. Αφορά τη γραφή κειμένου τόσο για ανθρώπους και μηχανές αναζήτησης και όχι μόνο για το ένα ή το άλλο.
Αυτό σημαίνει να γράφετε περιεχόμενο που:
Πώς δημιουργείτε περιεχόμενο που πληροί αυτούς τους στόχους; Πώς επιτυγχάνετε τη σωστή ισορροπία στη δημιουργία περιεχομένου που κατατάσσεται καλά με την Google και πείθει τους ανθρώπους;
Αυτός είναι ο σκοπός του SEO copywriting.
Μπορείτε να το δοκιμάστε να κάνετε μόνοι σας , εάν δεν έχετε κάποιον έμπειρο συνεργάτη για αυτό ,ακολουθώντας αυτές τις οδηγίες και τις βέλτιστες πρακτικές.
Εάν πάλι χρειάζεσαι την μια έμπειρής ομάδας που θα σε βοηθήσει σε αυτό μην διαστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μας!
Eνα βασικό χαρακτηριστικό του digital marketing είναι ότι απαιτεί γρήγορη λήψη αποφάσεων. Με τις συνεχώς εξελισσόμενες πλατφόρμες και κανάλια, πρέπει να διασφαλίσετε ότι είστε ενημερωμένοι για τις τάσεις της αγοράς και τις συμπεριφορές των καταναλωτών.
Η ανάλυση των προσπαθειών σας και η ιεράρχηση των σωστών δεδομένων απαιτεί εστίαση σε βασικούς δείκτες απόδοσης (KPIs) που θα σας βοηθήσουν στην αξιολόγηση του κατά πόσον πληροίτε τους στόχους του marketing που έχετε θέσει, καθώς αντικατοπτρίζουν την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής σας.
Παρακολουθώντας και αναλύοντας συνεχώς τους KPIs, μπορείτε να λαμβάνετε αποφάσεις βάσει δεδομένων, να βελτιστοποιείτε τη στρατηγική σας και να επιτυγχάνετε πιο επιτυχημένα αποτελέσματα.
Ωστόσο κάθε κανάλι του digital marketing έχει διαφορετικά ΚPIs. O προσδιορισμός γύρω από το ποια είναι αυτά που πρέπει να ορίσει μια εταιρεία δεν είναι εύκολος. Κάθε εταιρεία μπορεί να προσδιορίσει τα KPIs που κρίνει ότι είναι πιο σχετικά με την επιχείρηση της με διάφορα κριτήρια όπως το είδος της επιχείρησης, τα μέσα που χρησιμοποιεί και τους στόχους της. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτή μπορεί να είναι μια διαδικασία δοκιμής και λάθους.
Παρακάτω παρουσιάζουμε τα βασικά KPIs του digital marketing που αφορούν στο σύνολο των καναλιών (sem, seo, email marketing, social media) αλλά και των βασικών στόχων που μπορεί να έχει μια εταιρεία
Αριθμός των ατόμων που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για ένα προϊόν ή υπηρεσία συμπληρώνοντας μια φόρμα και έχει προοπτική να γίνει πελάτης μας. Για παράδειγμα, ένα άτομο που έχει συμπληρώσει μια φόρμα επικοινωνίας στον ιστότοπό μας ή έχει εγγραφεί για μια δωρεάν δοκιμή και θεωρείται δυνητικός πελάτης.
CPL είναι το ποσό που πληρώνουμε για την απόκτηση μιας νέας φόρμας ενδιαφέροντος (Lead) από μια ενέργεια marketing που τρέξαμε. Ο υπολογισμός του βασίζεται στον τύπο:
CML= Κόστος Καμπάνιας /Συνολικός Αριθμός Lead
O δείκτης αυτός περιγράφει τον μέσο αριθμό μετατροπών ανά κλικ στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google (SERP) ή στο κλικ σε διαφημίσεις και εμφανίζεται ως ποσοστό. Τo ποσοστό μετατροπών υπολογίζεται λαμβάνοντας τον αριθμό των μετατροπών διαιρώντας τον με τον αριθμό των συνολικών κλικ/ενεργειών σε διαφήμιση που μπορούν να οδηγήσουν σε μια μετατροπή κατά την ίδια χρονική περίοδο.
Έτσι για παράδειγμα εάν μια διαφήμιση είχε 1000 κλικ και αυτά οδήγησαν σε 100 μετατροπές τότε το conversion rate είναι 10% ( 100/1000) *100.
Mε αυτό τον όρο αναφερόμαστε στο συνολικό κέρδος που αναμένει μια επιχείρηση να κερδίσει από τον ίδιο -μοναδικό- πελάτη για όλο το βάθος χρόνου για το οποίο o πελάτης θα διατηρήσει τη σχέση του με την επιχείρηση. (Monique Danao, 2023).
Ο υπολογισμός του μπορεί να γίνει με διαφορετικούς τρόπους που είτε στηρίζονται σε ιστορικά στοιχεία του πελάτη με την επιχείρηση είτε σε προγνωστικά μοντέλα με χρήστη machine learning .
Ο υπολογισμός με προγνωστικά μοντέλα βοηθάει επιπλέον στο να εντοπίζουμε ποιοι πελάτες είναι πιο επικερδείς για την επιχείρηση, τα προϊόντα που φέρνουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και πως να αυξήσουμε την επαναληψιμότητα στις αγορές.
Από την άλλη ο υπολογισμός με ιστορικά στοιχεία είναι πιο απλοποιημένος καθώς χρησιμοποιεί δεδομένα του παρελθόντος για να προβλέψει την αξία ενός πελάτη στο μέλλον αλλά δεν εξετάζει εάν ο υπάρχων πελάτης θα συνεχίσει την σχέση του με την εταιρεία ή όχι. Επιπλέον ο προσδιορισμός της αξίας των πελατών υπολογίζεται με την μέση τιμή αγοράς.
Ένας πιο απλοποιημένος τρόπος υπολογισμού του στηρίζεται στον παρακάτω τύπο:
CLV=Μέση Αξία Αγορών Χ Μέσος Αριθμός Αγορών το χρόνο Χ Μέσος Ορός Διατήρησης Πελάτη.
Αυτό σημαίνει πως εάν η μέση αξία αγορών μας είναι 100€, ο Μ.Ο αγορών του πελάτη από εμάς τον χρόνο είναι 7 και ο Μ.Ο διατήρησης του είναι 3 χρόνια, τότε
CLV= 100 x 7 x 3 =2400€.
Ένας σημαντικός δείκτης απόδοσης στο digital marketing είναι το ROAS. Αναφέρεται στο ποσό των εσόδων που κερδίζονται για κάθε ευρώ που δαπανάται σε μια καμπάνια και δείχνει το κέρδος που επιτυγχάνεται για κάθε διαφημιστικό έξοδο.
Ο υπολογισμός του βασίζεται στον τύπο ROAS = ( Κέρδη από διαφημίσεις / κόστος διαφήμισης) * 100.
To ROI αναφέρεται στο καθαρό κέρδος που παράγεται από κάθε ενέργεια μάρκετινγκ σε σχέση με το κόστος της. Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
ROI= (Καθαρά κέρδη προϊόντος- έξοδα μάρκετινγκ) / μάρκετινγκ.
Ο δείκτης αυτός μετράει τη θέση της ιστοσελίδας μας στα αποτελέσματα αναζήτησης για ένα συγκεκριμένο ερώτημα αναζήτησης (keyword).
Αναφέρεται σε αριθμό συνδέσμων που οδηγούν στον ιστότοπό μας από άλλες ιστοσελίδες.
Μετράει τον αριθμό των συνδέσεων στον ιστότοπό μας από επισκέπτες που προσγειώνονται σε αυτόν κάνοντας κλικ σε αποτελέσματα οργανικής αναζήτησης.
Μια περίοδος σύνδεσης είναι μια χρονική περίοδος κατά την οποία ένας χρήστης αλληλοεπιδρά με έναν ιστότοπο ή μια εφαρμογή. Για παράδειγμα, ένας χρήστης μπαίνει στον ιστότοπό μας, ανοίγει μερικές σελίδες και φεύγει. Αυτό υπολογίζεται ως μία περίοδος σύνδεσης (session).
Το CPA μετρά το συνολικό κόστος μάρκετινγκ που απαιτείται για την απόκτηση ενός πελάτη που πληρώνει σε ένα συγκεκριμένο κανάλι (πχ. google campaign).
Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
CPA= Συνολικό κόστος καμπάνιας / αριθμό πελατών που έφερε η καμπάνια
Είναι το κόστος που πληρώνει κάθε διαφημιζόμενος για κάθε 1.000 εμφανίσεις (impressions) που λαμβάνουν οι διαφημίσεις του. Οι εμφανίσεις αναφέρονται στο πόσες φορές μια διαφήμιση εμφανίζεται στους χρήστες.
Ο αριθμός των ατόμων που έχουν δεχτεί να λαμβάνουν email μας.
Είναι το ποσοστό των παραληπτών που ανοίγουν ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε σύγκριση με τον συνολικό αριθμό των email που αποστέλλονται.
Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
Open Rate= αριθμός ατόμων που άνοιξαν το email / αριθμός ατόμων που έλαβαν το email.
Το CTR είναι ο αριθμός των κλικ που λαμβάνει η διαφήμιση μας διαιρεμένος με τον αριθμό των φορών που εμφανίζεται η διαφήμιση. Στην περίπτωση των email αναφέρεται στην αναλογία των χρηστών που κάνουν κλικ σε έναν συγκεκριμένο σύνδεσμο στο email προς τον αριθμό των συνολικών παραληπτών που έχουν ανοίξει το email.
Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
CTR= σύνολο κλικς / αριθμό εμφανίσεων.
Μετράει τον συνολικό αριθμό των ατόμων που ακολουθούν τα προφίλ μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε διαφορετικές πλατφόρμες.
Είναι ένας αριθμός που αναφέρεται στο ποσοστό των ατόμων που τους άρεσε, σχολίασαν, μοιράστηκαν ή αποθήκευσαν το περιεχόμενό μας στα social media σε σχέση με τον αριθμό των ακολούθων μας. Υπολογίζεται από τον παρακάτω τύπο:
Average Engagement Rate= [(Συνολικό engagement/σύνολο δημοσιεύσεων)/συνολικός αριθμός ακολουθών] Χ 100.
Η χρήση των κατάλληλων KPI είναι καθορισμός παράγοντας της σωστής παρακολούθησης των καμπανιών σας και της digital στρατηγικής της εταιρίας σας.
Με την επιλογή και παρακολούθηση των σωστών KPI, θα μπορείτε αν έχετε πολύτιμές πληροφορίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα της στρατηγική σας, να εντοπίζετε σημεία που χρειάζονται βελτίωση αλλά και να παίρνεται αποφάσεις που θα βασίζονται σε δεδομένα.
Επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πώς μπορούμε να σας βοηθήσουμε στον καθορισμό και την παρακολούθηση των σωστών KPI που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της επιχείρηση σας.
Η μέτρηση της απόδοσης των ενεργειών του marketing αποτελούσε πάντα βασικό συστατικό μιας επιτυχημένης στρατηγικής marketing.
Τα KPIs (Key Performance Indicators) λοιπόν έρχονται για να μας βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Οι δείκτες αποτελεσματικότητας (K.P.I) λειτουργούν ως πυξίδα, βοηθώντας μια εταιρεία να καταλάβει εάν κατανέμει τους πόρους στο σωστό σημείο και αν γενικότερα ακολουθεί τον σωστό δρόμο προς τους στρατηγικούς στόχους της.
Η σωστή κατανόηση και ο διαχωρισμός των KPI ανά κανάλι είναι θεμελιώδης για την επιτυχημένη παρακολούθηση της απόδοσης των Digital Marketing στρατηγικών. Καθώς το ψηφιακό μάρκετινγκ εκτείνεται σε πολλά κανάλια όπως το email marketing, τα social media, το SEM (Search Engine Marketing) και άλλα, κάθε ένα απαιτεί συγκεκριμένους δείκτες που ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες του μέσου.
Ο διαχωρισμός τους αλλά και η περιγραφή τους είναι μια πολύπλοκή διαδικασία καθώς υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση στο τι θέλουμε να αξιολογήσουμε και τον τρόπο με τον οποίο το κάνουμε.
Το πρώτο βήμα προς τον καθορισμό των KPI , είναι να μπορέσουμε να τα διαχωρίσουμε.
Οι 2 βασικές κατηγορίες εδώ είναι οι παρακάτω
Ο διαχωρισμός αυτό αφορά τόσο το βάθος χρόνου που αναλύουμε ή μελετάμε ένα KPI για την βελτιστοποίηση του όσο και το επίπεδο των ομάδων (management team) που βλέπει και διαχειρίζεται τα KPIs.
Τα strategic αναφέρονται σε μακροχρόνιους στόχους που συνδέονται πιο στενά με την στρατηγική και τους στόχους της εταιρείας και αναφέρονται κυρίως σε ανώτερα στελέχη και επίπεδα διοίκησης ενώ αντίστοιχα τα operational αναφέρονται σε πιο βραχυπροθέσμους στόχους που αφορούν κυρίως στόχους που πρέπει να υλοποιούνται σε καθημερινό /εβδομαδιαίο επίπεδο και αφορούν κυρίως σε στελέχη μεσαίας και κατώτερης ιεραρχικής διαβάθμισης. Έτσι για παράδειγμα ένα strategic ΚPI μπορεί να είναι το ROAS ενώ operational το CTR.
Ο επόμενος τρόπος που μπορούν να διαχωριστούν τα KPIs αφορά το είδος του μέσου το οποίο χρησιμοποιεί η εταιρεία για να προσεγγίσει το κοινό.
Τα μέσα που είναι διαθέσιμα στον ψηφιακό χώρο μπορούν να χωριστούν όπως παρακάτω:
Τα πληρωμένα αναφέρονται στα μέσα που χρησιμοποιούμε για διαφήμιση με πληρωμή, όπως πληρωμένη προώθηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καμπάνιες στην Google κόκ.
Ως ιδιόκτητα αναφερόμαστε στα μέσα που ανήκουν και διαχειρίζεται η ίδια η εταιρία, όπως η ιστοσελίδα της, ένα blog ή το κανάλι της στο YouTube και αποτελούν ένα πολύ σημαντικό περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας.
Τα κερδισμένα μέσα είναι αυτά που αναφέρονται στη θετική υποστήριξη και απήχηση που λαμβάνει μια επιχείρηση από τρίτους χωρίς να έχει πληρώσει. Σε αυτή την κατηγορία το περιεχόμενο δημιουργείται από απλούς χρήστες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με αναφορές στην επωνυμίας της εταιρίας, τα reviews και τα backlinks (συνδέσμους επιστροφής).
H τελευταία κατηγορία που είναι τα κοινόχρηστα (shared media) αφορά την προβολή που κερδίζει μια επιχείρηση από ενέργειες χρηστών πάνω σε περιεχόμενο που παράγει αυτή. Ως τέτοιο παράδειγμα μπορούμε να αναφέρουμε τις κοινοποιήσεις μια δημοσίευσης στο Facebook, τα σχόλια και τα re-Tweets. Η διαφορά ανάμεσα στα earned και shared media είναι ότι στην πρώτη περίπτωση η εταιρεία δεν έχει καμία επιρροή ή έλεγχο στο κανάλι και την παραγωγή του περιεχομένου ενώ στην δεύτερη έχει. Έτσι στην περίπτωση ενός review ή ενός post που κάνει ένας χρήστης η εταιρεία δεν μπορεί να το επηρεάσει ούτε να ελέγξει το bacκlink που λαμβάνει από ένα forum χρηστών.
Το Digital Marketing αφορά και εφαρμόζεται σε πολλά και διαφορετικά μέσα της ψηφιακής επικοινωνίας με τον πελάτη όπως Email Marketing, Social Media Marketing, SEM. Κάθε ένα κανάλι έχει διαφορετικά KPIs, τα οποία εστιάζουν και παρακολουθούν την απόδοση του συγκεκριμένου καναλιού.
Όπως γίνεται αντιληπτό ισχύουν διαφορετικά κριτήρια αξιολόγησης των ενεργειών κάθε μέσου τα οποία σε κάθε περίπτωση επικεντρώνονται σε ενέργειες που έχουν αξία για το μέσο αυτό. Έτσι για παράδειγμα για το email marketing μας ενδιαφέρει να ξέρουμε και να παρακολουθούμε τον αριθμό των παραληπτών που διάβασαν το email (Οpen Rate), αλλά αυτό δεν μπορεί να είναι κάτι που μπορούμε να μετράμε και σε μια καμπάνια των social media.
Τα κυριότερα είναι:
Έχοντας καταλάβει πλέον έχουμε διαφορετικά KPIs που πρέπει να ορίσουμε ανάλογα το κανάλι, τους στόχους και το μέσο, θα μιλήσουμε στην συνέχεια με ποια κριτήρια επιλέγουμε τα ΚPIs και ποια είναι τα ποια σημαντικά για το digital marketing.
Όσοι ασχολούνται με το Digital Marketing, καθημερινά ασχολούνται με μετρήσεις, παρακολουθούν τις καμπάνιες τους και… κυνηγάνε τα αποτελέσματα.
Αρκετές φορές όμως συγχέονται δύο φραστικές εννοείς στο μυαλό μας. Αυτές των KPIs και των Metrics.
Για αυτό ας ξεκινήσουμε από τα βασικά… και ας δούμε τι είναι το καθένα!
Ως KPIs (Key Performance Indicators) ορίζουμε ποσοτικοποιημένες και στρατηγικές μετρήσεις που μετρούν τους κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας ενός οργανισμού. Tα KPIs όμως δεν πρέπει να ταυτίζονται με τα Metrics.
Ως Metrics ορίζουμε ένα σύστημα μέτρησης που ποσοτικοποιεί μια τάση, δυναμική ή χαρακτηριστικό.
Συνεπώς είναι μονάδες με τις οποίες μετράμε δεδομένα. Ως Metric μπορούμε να ορίσουμε για παράδειγμα τα clicks μιας καμπάνιας, τις εμφανίσεις μια διαφήμισης ή των αριθμό επισκεπτών ενός site. Από την άλλη το KPI αποτελεί ουσιαστικά μια μέτρηση που αξιολογεί τον τρόπο με τον οποίο μια εταιρεία εκτελεί τους στόχους της και το στρατηγικό της όραμα.
Παρόλο που τόσο τα KPIs όσο και τα metrics είναι είδη μετρήσεων, δεν πρέπει όλα τα Metrics να ταξινομούνται ως KPIs. Τα Metrics είναι οι μετρήσεις βάσει των οποίων παρακολουθούνται και διαχειρίζονται τα KPIs. Ποια Metrics είναι KPIs και ποια είναι απλώς μετρήσεις ή δείκτες αποτελεσμάτων, αποτελεί αντικείμενο συζήτησης μεταξύ των ειδικών και μπορεί μερικές φορές να είναι πολύ δύσκολο να γίνει διάκριση μεταξύ τους. Ο βασικός τρόπος διαχωρισμού τους είναι πως τα KPIs είναι στρατηγικοί δείκτες, ενώ τα metrics είναι συνήθως τακτικές και λειτουργικές μετρήσεις.
Και φυσικά αυτό που πρέπει να σκεφτούμε είναι με ποια κριτήρια επιλέγουμε τα KPIs σε κάθε περίπτωση.